Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/dev.enjoy2learn.nl/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the complianz-gdpr domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/dev.enjoy2learn.nl/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the updraftplus domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/dev.enjoy2learn.nl/wp-includes/functions.php on line 6114
Hoe maak je een goede workshop voor in de klas? [DEV] Enjoy2Learn

Hoe maak je een goede workshop voor in de klas?

Een goede workshop geven? Je bent eindelijk zo ver, je wilt graag je passie doorgeven aan kinderen en durft de stap te zetten tot het geven van workshops. Veel mensen hebben deze ambitie en komen in de wildernis die ‘workshops’ heet terecht. Er zijn workshops voor ieder kind, van muziek tot sport, van kunst tot zelfs pottenbakkerij. Maar hoe zorg jij ervoor dat jij een goede workshop geeft? Die uiteraard leerzaam is, maar vooral bij de leerlingen blijft hangen? Uiteindelijk kan iedere expertise zo bij leerlingen gebracht worden dat deze de oogjes van hen gaan twinkelen. Hieronder wordt een goede workshop onderverdeeld in drie delen, de start, het middenstuk en de staart. Dit zijn eenvoudige stappen naar een workshop die bij jou zou kunnen passen. Waarbij enkele tips om een goede workshop te geven beschreven worden.

De start van een goede workshop:

Een van de kenmerken van een goede workshop is dat het een start bevat die de leerlingen ‘aan’ zet. Probeer bij de start van een goede workshop te focussen op jouw doelgroep. Een workshop voor leerlingen uit groep 8 zal heel anders eruit zien dan een workshop voor middelbare scholieren. Probeer in te beelden wat jouw doelgroep interessant vindt en dit te linken aan jouw onderwerp van jouw workshop. Denk aan een interessant nieuwsartikel wat hen aanspreekt dat met jouw onderwerp te maken heeft, gebruik iets van Social Media of denk aan een spraakmakende afbeelding. Alleen al op https://www.nu.nl/ staan veel interessante artikelen, met hoogstwaarschijnlijk ook een artikel dat u kan linken aan uw workshop. Bespreek dit met de kinderen en probeer dit te linken naar jouw workshop. Zo trek je de leerlingen gelijk mee in jouw passie en speel je in op hun belevingswereld.

Het middenstuk van een goede workshop:

Het middenstuk heeft variatie nodig. Het maakt niet uit wat voor onderwerp je met kinderen bespreekt, leerlingen van nu hebben een korte spanningsboog. Zorg voor verschillende werkvormen (bekijk eens de website https://wij-leren.nl/didactische-werkvorm.php voor inspiratie), filmpjes, afbeeldingen en wees niet bang om leerlingen aan het werk te zetten. Bij een actievere workshop, denk dan aan verschillende spelvormen. Sommige workshopgevers denken dat een uur lang praten over hun passie voldoende is, dat zal bij de goede verhalenvertellers zeker zo zijn. Echter, hebben leerlingen over het algemeen variatie nodig om hun aandacht erbij te houden. Maak dit ook van tevoren duidelijk aan de leerlingen. Bouw de les op met bijvoorbeeld 10 minuutjes vertellen over jouw passie en wie je bent, een werkvorm van 15 minuten, terugblik op deze werkvorm van 10 minuten en een filmpje. Dit zijn simpele stappen richting een goede workshop, die kunnen zorgen voor een leukere les!

De staart van een goede workshop:

Het einde bevat vaak een evaluatie momentje, dat is een korte terugblik op de les. Denk aan een terugkoppeling van een leerdoel wat je van tevoren hebt beschreven. Je kunt dit op verschillende manieren doen, een leuke digitale manier is om dit op te lossen is om een Mentimeter te gebruiken (https://www.mentimeter.com/). Dit geeft de leerlingen de mogelijkheid om te reflecteren op jouw workshop, en geeft jouw inzicht wat er verbeterd kan worden. Leerlingen autonomie geven en de mogelijkheid tot reflecteren laat hen zien dat jij de leerlingen erg serieus neemt, dit zullen zij heel fijn vinden. Daarnaast is een leuke uitsmijter ook altijd goed. Denk aan een klein prijsje mee te nemen voor de leerlingen die een ”moeilijke’ quiz goed hebben. Dan is de site https://kahoot.it/ een makkelijk platform om een leuke prijs te winnen. Gegarandeerd dat de leerlingen zullen gaan knallen voor een prijs!

Vragen over een goede workshop?

Kom je er echt helemaal niet uit om een goede workshop neer te zetten? Vraag dan vrijblijvend tips via info@enjoy2learn.nl . Wij helpen u graag verder om uw passie om te zetten naar een mooie workshop! Mocht u deze blog interessant vinden, bekijk ook onze vorige blog: Muziekworkshops voor jouw leerlingen met gegarandeerd succes? Ritme & Poëzie, zang of beatbox? Kies welke bij je past. | Enjoy2Learn .

Leren met een lach!

50% KORTING

Schrijf je in voor het einde van het schooljaar en geniet van de korting!